Grundejerforeningen Gammelgab

Fyrværkeriregler

Nytår & fyrværkeriregler

I 2019 blev forholdene vedr. affyring af fyrværkeri i vores sommerhusområde grundigt undersøgt på baggrund af en klagesag, og kort sagt er det ulovligt at affyre fyrværkeri i hele sommerhusområdet i henhold til den danske lovgivning.

Informér dine sommerhusgæster

Hvis du udlejer dit sommerhus over jul og nytår, vil det være en god idé at gøre dine lejere opmærksomme på, at det er er ulovligt at skyde fyrværkeri af inden for foreningens område og nærliggende områder. Du kan  f.eks. lægge en tekst herom frem på dansk, tysk/engelsk til sommerhusets gæster.

Nytår, fyrværkeriregler og dyrene omkring os

I henhold til fyrværkerireglerne vil det være meget vanskeligt at skyde fyrværkeri af hos os og samtidigt være lovlydig.

Hensynet til tamme og vilde dyr

Fyrværkeriloven forholder sig ikke til skovens dyr, og heller ikke til vores hunde og katte - der lever både vilde og tamme dyr her i vores område.

Vi vil alle være for tætte på det ene eller det andet, som udløser et forbud.

• Nogle vil være for tætte på nåletræer, lyng eller andet letantændeligt.
  • Andre vil være for tætte på dyrehold og marker med udegående dyr.

Hensynet til brandfare

Vi ligger i udkanten af Nyminde Plantage, og vi finder f.eks. mange nåletræer rundt på grundene. Skoven glider mere eller mindre ind og sætter sit præg på grundejerforeningens område.

Hensynet til drægtige heste

Umiddelbart på den anden side af jernbanen finder vi Pioneer Farms hestefarm, hvor en del af hestene er nordamerikanske indianerponyer, som uanset vejr og vind altid er at finde på markerne.

Disse heste bruges til avl, så der vil altid være flere af hopperne, som er drægtige. Bliver sådanne heste bange og grebet af panik er de selvsagt i stor risiko for at abortere eller komme til skade. Pioneer Farms indehaveres bekymring for deres dyr er naturligvis stor, når nytårshalløjet sætter ind. En bekymring, som ubetinget bør respekteres.

Følgende tekst om fyrværkerireglerne er fra www.borger.dk

”Der er helt bestemte regler for, hvor tæt du må være på bygninger, dyr og andet, når du fyrer fyrværkeri af.

Du må ikke bruge:

Fyrværkeri nærmere end 100 meter fra bygninger med let antændeligt tag. I vindens retning er afstanden 200 meter.

Fyrværkeri nærmere end 100 meter fra arealer med nåletræer og lyng eller anden brændbar vegetation. I vindens retning er afstanden 200 meter.

Fyrværkeri nærmere end 100 meter fra en landbrugsejendom med dyrehold, en hundekennel eller et område med udegående dyr.

Raketter nærmere end 10 meter fra bygningers åbninger. I vindens retning er afstanden 20 meter.

Raketter nærmere end 200 meter fra bygninger med let antændeligt tag. I vindens retning er afstanden 400 meter.

Raketter nærmere end 200 meter fra arealer med nåletræer og lyng eller anden brændbar vegetation.

I vindens retning er afstanden 400 meter.”

Særlige sikkerhedsafstande i forbindelse med fyrværkeri.